Vaihteeksi vähän henkilökohtaisempaa asiaa palautumisesta

Vaihteeksi vähän henkilökohtaisempaa asiaa työuran kestävyyskuntoon liittyen. Sain nimittäin tilaisuuden osallistua Firstbeat-hyvinvointimittaukseen. (Selvennykseksi vielä, että tämä postaus on aivan omia mielipiteitäni eikä mitään kaupallista yhteistyötä Firstbeatin kanssa ole tässä takana).

Firstbeat

Firstbeatista on nopeasti tullut osa erilaisten työhyvinvointiprojektien sisältöä ja palvelua tarjoavat monet työterveysasemat sekä useat erilaiset palveluntarjoajat, joiden kautta mittauksen, analyysin ja valmennuksen voi hankkia. Itse halusin tätä kokeilla sillä silmällä että olisiko tässä hyödyllinen työkalu omien coaching/valmennusasiakkaitten käytettäväksi. Yksilömittausten lisäksi mittauksia voidaan tehdä erilaisille ryhmille ja työyhteisöille.

Sydämen sykevälivaihtelun mittaus on varsin yksinkertainen tapahtuma: laitetta pidetään yötäpäivää (ei suihkussa/uidessa kuitenkaan) kolme päivää (mielellään yksi vapaa + kaksi työpäivää). Sitten laitteeseen rekisteröidyt tiedot puretaan lähettämällä mittari Firstbeatille (tai muulle palvelun tuottavalle taholle). Lisäksi pidetään netissä päiväkirjaa mittauspäivien tapahtumien kulusta, mikä helpottaa tulosten tulkintaa. Parin viikon kuluttua sain tulosraportin sähköpostilla ja henkilökohtaisen palauteajan tulosten läpikäymiseksi puhelimessa. Mittari pysyi hyvin mukana menossa eikä haitannut elämää millään lailla. Elektrodien liima hieman sai  herkkis-ihoni punoittamaan, mutta siitä varoitettiin etukäteen ja se meni nopeasti ohi.

Isoin oppi itselleni liittyi kuormituksesta eli stressistä palautumiseen, jossa minun on selkeästi napakoitettava otettani. Stressitaso päivien aikana pysyi varsin kohtuullisena, sillä ne eivät olleet mitenkään erityisen kuormittavia, mutta palautuminen päivän aikana ja alkuyöstä jäi liian vähäiseksi. Olin tätä jo miettinyt etukäteen jonkin verran ja tulos vahvisti omia tuntemuksiani, mutta yllättävää oli että itseni mukavaksi ja rennoksi ajattelema vapaapäivän vapaamuotoinen puuhastelu ei tuonut selkeämpää palautumisvastetta. Tämän ovat muutkin mittauksen tehneet, arki ei välttämättä riitä palauttamaan, vaan tarvitaan aktiivisia toimia palautumisen edistämiseksi.

Jatkossa aion panostaa palautumiseen mm. lisäämällä työpäivien taukoja, mindfullnessia, liikuntaa ja aikatauluttamalla iltoihin toimintaa, joka ajaa kierroksia alas.

Heikko palautuminen on työkykyriski, sillä se lisää väsymystä. Palautumiseen panostamalla on saatu määrällisiä ja laadullisia työhyvinvoinnin parannuksia, ilmenee valmistajan nettisivuilta. Heikosti palautuva elimistö kuluu ennen aikojaan loppuun ja saattaa siksi lyhentää työuraa tai pahimmassa tapauksessa elämää.

En ole heikon palautumiseni kanssa yksin, sillä Firstbeatin tutkimuksen mukaan neljä kymmenestä suomalaisen työntekijän nukkumasta yöstä on heikosti palauttavia. Yöpalautuminen mahdollistaa aivojen energiavarastojen täyttymisen ja koko kehon palautumisen. Se vaikuttaa esimerkiksi oppimiskykyyn, muistiin ja kykyyn keksiä ratkaisuja uusissa tilanteissa. Yöpalautumisen laatu näkyy myös tunnepuolella ja mielialassa.

Esimerkkejä erilaisista kuormittavista ja palauttavista tekijöistä löytyy täältä:

Mittauksesta saatu palaute oli itselleni hyödyllinen ja silmiä avaava kokemus, joka laittoi oikeasti miettimään arjen valintoja ja toimenpiteitä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s